Je tezke zacit hezky o necem, co se hezky vicemene tvarilo...
Prvni dil si odbyl svou premieru pred necelym desetiletim (2002) a asi nikoho neprekvapim, kdyz jen potvrdim, ze slo o (tolikrat sklonovany) narodni klenot, ktery svetu prezentoval "nase zlate rucicky" (o smyslu pro detail pozdeji). Ano, i mne se po tvari kouli slza, kdyz si vzpomenu na chudaka Tommyho, taXikare co si jen hledel sveho a... A jak dopadl?
Neuveritelne uveritelny pribeh s necekanymi zvraty, postavy s osobnosti, uzasne mesto plne zivota a drsnych poldu, drobnosti, ktere jsou v dnesnich mestskych akcich uz standartem a neuveritelny smysl pro detail - to je jen zakladni vycet argumentu, ktere pri devadesatkovych hodnocenich uvadela vetsina recenzentu sveta.
Prvni dil Mafie byl opravdovym sokem, ktery svet zhyckany nove narozenym zanrem reprezentujicim hlavne slavne GTA necekal a take jej nalezite ocenil! Vavra s Vochozkou (a cela Cenega) se doslova pres noc stali narodnimi hrdiny a nikdo nepochyboval, ze pokracovani bude nasledovat.
To, ze se ale cely mafiansky kolotoc roztoci znovu az po osmi letech, to uz hadal malokdo...
Ale k veci - tedy k pokracovani!
Vylovtete ze skrine sveho zapraseneho Thompsona, naskocte do podobne zapraseneho Schuberta a sjedte z utesu, protoze Mafia II je druhym nejvetsim zklamanim roku. Tedy alespon pro me, kdy prvni pricku obsadil jiny kult, tentokrate ten filmovy/serialovy - pratele a kamaradi uz jiste vedi, ano, jde o zmrsene zakonceni LOST! Ale o tom nekdy zase jindy :)
Kdyz se kolem me pred nekolika lety myhlo potvrzeni, ze na M2 se opravdu maka a do roka bude vse domakano, neveril sem vlastnim usim a stejne jako jeden nejmenovany casopis o pocitacovych hrach, zaradil sem nove "historky z mafianskeho podsveti" na post nejocekavanejsiho kousku v oblasti pocitacoveho hrani! To, ze bude zebricku vladnout pres pet let jen zpetne prileva olej do rozhoreneho ohne…
Ale abych jen nekrivdil a nehanil - pri prvnim nacteni hry sem byl nadseny!
Zbrusu novy pribeh s originalnim startem v podobe vyukove mise v domovske Italii za druhe svetove - nadhera! Uzasna grafika, uchazejici cesky dabing, skvely system kryti… Citil sem se jako pred temi osmi roky, kdy me podobnym zpusobem srazilo do kolen privitani v Lost Heaven. I prvni prochazka po Empire Bay City rozbusila me srdce hodne blizko k infarktu a cestu z nadrazi k domu sveho mladi jsem si nalezite uzival - Je libo mudrovani pana nad otevrenou kapotou rozbiteho auta, pokrikujici kamelot nebo lakajici poulicni lestic bot? To a mnoho dalsiho (pohledy bez naleznuteho adresata polozene na vrsku domovnich schranek, sousedka drhnouci podlahu chodby nebo s uchem nalepenym na dverich, vsudypritomne pohazene dobove casopisy, vyplne domacich knihoven, britva na zrcadle………) ve mne vzbuzovalo ty nejnadsenejsi pocity! Kazda kapitola nabizela neco noveho a vzdy to davalo smysl! Ano, muzeme namitnout, ze pulku veci uz jsme videli v tematicky podobnych filmech, serialech a kdovi v cem jeste, ale v interaktivni hre vnimate takove veci proste jinak, nehlede na to, ze Mafia ma vlastni styl, ktery byste tezko dohledaly jinde…
Rozebirat mise jednu podruhe by byl beh na dlouhou trat a hracum, kteri maji hru rozehranou, by se jiste spojlerovani nelibilo, kazdopadne kdesi vyse jsem oznacil M2 za "historky z mafianskeho podsveti" a nyni bych to rad vysvetlil - mimo jiz zminovanych gangstarek ve mne nekolik misi evokovalo samotnou legendu "drsnych" snimku, a tim je samozrejme Pulp Fiction, berte toto jako dalsi plus a az nabydete podobny pocit, dejte vedet do komentaru, zajimalo by me, zda (ne)jsem jediny…
Tak to by byla ta pozitivni stranka veci, no a protoze kazda mince ma dve strany, i zde musime ctvrtak otocit. Zacnu z ostra a jednoduse - hra je kratka!
Oproti premiere v Lost Heaven dostanete hlavniho hrdinu z pozice bezvyznamneho zlodejicka na vrchol potravinoveho retezce za slabych deset hodin (na nejtezsi obtiznost s obcasnym hledanim pohazenych playboyu pak na nejakych 12-14hodin)! Kdyz k tomu pripoctete zadny (ano, ctete spravne, ZADNY) bonusovy obsah v podobe volne jizdy ci multiplayeru, je to pro vznik kultu malo :o/
Nateseny hrac opet place, tentokrate vsak jde o slzy smutku…
Dalsimi neduhy, ktere tahnou hru do vod prumeru, jsou spise drobnosti, ale jelikoz nas vsechny servery a casopisy pro hrace uz pres rok masirovaly a ujistovali informacemi o perfektne vyladenem svete bez jedineho mracku (obrazne samozrejme), nezbyva nez tyto drobnosti zminit a radne proprat. Predne jde o zivy a uveritelny svet, ktery zase tolik uveritelny neni. Sem tam se zopakuje dum ci dokonce cely dvorek, tamhle na lavicce sedi na vlas stejni chlapci pristizeni pri stejnem nascriptovanem potahnuti z cigara, tuhle na chodniku zase prozmenu za sebou stradujou trojcata.
A nebo jinak - delate misi s Joem, nesmim zapomenout zminit, ze jde o stealth akci, a vy - jako Vito - behate od stinu ke stinu, schovani pred nic netusicimi cinany, ve strachu vylezate jen kdyz jste si jisti, ze je prostor volny, a najednou se z mistosti vynori zlutak, co si jde odnest neco do tasky, kterou ma v satne (asi :)), teplomer upozornujici na odhaleni stoupa a tak skocite zpet do stinu, jenze co Joe, ktery ve svitu lampy ceka, kam se pohnete dal? Nic, jakoby tu vubec tenhle obezni nastvany a ozbrojeny Ital nestal…
Jedeme dal - jste v docich a jentak se prochazite, sledujte tvrde makajici delniky a obcas do jednoho z nich strcite tak, aby spadl z mola do vody, zajasate, kdyz zmizi v temnych hlubinach a zatouzite po podobnem osudu, ale kdepak! Tady jsou z bezpecnostnich duvodu pro hlavniho hrdinu neplavce instalovany neviditelne zdi podel celeho povodi!
Porad malo? Dobre, co takhle tezsi kalibr, tedy faktor, ktery ve hre dba na bezpecnost mesta a stara se o slibovane tipani tipce vsem masovym vrahum a uchylum s brokovnici! Ano, mluvim o policejnim sboru a hlavne inteligenci policistu samotnych. Pospichate, ale na krizovatce stoji na cervenou kolona peti aut v cele s policejnim, stylove se tedy vyhnete vsem tem poctivym ridicum i strazcum zakona, v naucenem smyku pres rucku profrcite na cervenou a mizite za obzorem. Policejni hlidka ovsem asi zrovna rozebirala chut ranni kavy a dal trpelive vyckavaji, az se nad krizovatkou rozsviti zelena… Nebo frcite po dalnici a lehce otukavate auta, co se vam pripletly do cesty, najednou se pred vami objevuje to policejni, slapnete na to, abyste do nasledujici honicky vjeli s naskokem, opet potukate na kapotu prekazejicich civilistu a mizite v zatacce. Cekate ze konecne dojde na honicku, ale kdepak, misto toho jen pribrzdi a zaradi se do pomalejsiho pruhu.
No a na zaver me oblibene zastaveni ridice, ktery (asi) nechtene naboural jineho stastneho majitele nalesteneho veterana nebo zmrzacil nestastneho chodce, co sel zrovna kolem - policiste zapnout sirenu, vyskacou z auta, rozebehnou se k ridici, ktery nehodu zavinil, udelaji kolecko, dve vteriny stoji, aby si to pak namirili zpet do auta a v klidecku odjizdeli kamsi smerem od nehody… Zadni hasici, zadna sanitka, zadny odvoz hrisnika na stanici…
Asi jsem rejpal a perfekcionista, ktery svou uchylku za uchylku nepovazuje, ale kdyz se neco ladi nekolik let na ukor oddalovani vydani hry (nehlede na to, ze i prvni dil v podobnych vecech vyreseny lepe) a kdyz to neco nasledne reklamni promo hype vyzene kamsi do oblak, ocekavam od hry minimalne to, ceho uz dosahla konkurence (GTA je po strance policejni inteligence a detailu v podobe reseni nehod, pro mesto tolik typicke, mnohem dal!) nebo to, co slibuje vydavatel pri vsech tech ohromnych milionovych prezentacich a tiskovkach.
Dal vas uz nebudu trapit. Znate to - Kdo chce psa biti, hul si vzdycky najde, a protoze sem se po precteni inzeratu tesil na uzasneho psa, ktery bude krasny, vyladeny a poslusny, nezbylo mi nic jineho.
Treba to planovana DLC zmeni, ale kdo by za ty zmeny chtel dal platit, kdyz v zakladu dostal za plnou cenu papiroveho kusu stene bez papiru...